God och fräcsh matpaj!

Jag har verkligen fasnat för matpajer, det är otroligt gott och underskattat som bara den.. kanske för att det är lite lite avancerat att göra med degen men det är det absolut värt för det blir ju så himla gott! :)
Här kommer ett recept som innehåller lite av mina favorit ingredienser.
Plättar / Småplättar LCHF
MÅNDAG, 27 FEBRUARI, 2012 BY ÅSE · 15 KOMMENTARER
Jag gjorde nyss en laddning plättar så att barnen har när de kommer hem från förskola/skola.
Jag dubblade receptet men halverade fiberhusken och jag tycker att detta är ett riktigt toppenrecept på plättar!
Om ni liksom jag helst vill undvika vanligt bröd till barnen så kan detta fungera som ett perfekt ”mack” substitut. Förvara i kylskåpet, bred lite bregott på två plättar, en ostskiva emellan så har ni en ”dubbelmacka” =)
25 stycken
6 ägg
1 dl creme fraiche
1 msk fiberhusk
salt
Blanda allt med stavmixer och låt svälla i 5 minuter. Stek i ekologiskt kokosfett.
Kanske gillar du:
Lite smått och gott
Saffranslax
Releasefest och Ananasmargarita recept
Kesellapannacotta
LinkWithin
ARKIVERAD UNDER: RECEPT, TILLBEHÖR, ÖVRIGT ·
Låna gärna mina recept (är det någon annans recept så står det i inlägget) till era bloggar etc, men ange hemskt gärna källan så fler kan hitta hit! Mina bilder vill jag dock ska stanna här. Tack på förhand!
Pajdeg LCHF
MÅNDAG, 27 FEBRUARI, 2012 BY ÅSE · 8 KOMMENTARER
God måndag! Hoppas ni haft en skön helg! Som vanligt går ju helgen på tok för fort!!
I lördags var jag på födelsedagskalas hos Sara då hon precis fyllt 35 år. Var jättetrevligt! Jag och Sara började med en brunch på Helsing Bar på dagen, mys!
Födelsedagsbarnet
Mums!
Jag gjorde en LCHF paj med salami, fetaost, oliver, paprika, basilika, parmesan, vitlök och tog med till buffebordet, gott!!
Receptet till pajskalet hittade jag hos Henrik på  Allt om LCHF och jag måste säga att det blev ett perfekt pajskal!! Man kan inte smaka att det är ett mjölfritt pajskal! Tack!
I dag gjorde jag en paj till som vi ska ha ikväll, en vanlig ost & skinkpaj. Gott!!
Pajdeg
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhsk
1 tsk salt
50 g smör
1 ägg
Mixa mandelmjöl och sesamfrön i blender/mixer och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut i pajform eller springform och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp ca 30 min.
Grädda skalet i 200 g i ca 8 minuter tills skalet fått lite färg. Ta sedan ut och sänk ugnen till 175 grader
!
Pajdeg
3 dl mandelmjöl
0,5 dl skalade sesamfrön
1 msk fiberhsk
1 tsk salt
50 g smör
1 ägg
Mixa mandelmjöl och sesamfrön i blender/mixer och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut i pajform eller springform och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp ca 30 min.
Grädda skalet i 200 g i ca 8 minuter tills skalet fått lite färg. Ta sedan ut och sänk ugnen till 175 grader
Äggstanning
4 ägg
2 dl vispgrädde
salt, peppar
Blanda sedan ihop salami, fetaost, oliver, paprika, soltorkade tomater, basilika, vitlök och lägg ner det i pajdegen och riv över massa parmesan och på med äggstanningen. Grädda i ca 40 minuter. Klart!! Servera med en god sallad! :D


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback