Kräftsallad&räksallad

Hejsan! Vad roligt att någon frågade om en kräftsallad då jag själv älskar kräftsallad och även räksallad och äter det mycket ofta!! När jag gör kräftstjärtssallad använder jag alltid färdiga kräftsjärtar i burk och sedan blandar jag ner det jag vill ha och de brukar bli:

Kräftstjärtar med dillsmak
rucolasallad
coctailtomater
riven parmesanost
lite klippt dill
advokado
krutonger
feta ost

Till detta som en liten dressing köper jag alltid färdig Romsås som finns i vilken butik som helst! Men sen kan man ju göra egen dressing också och det finns i flera olika varianter men jag gör aldrig egen dressing när jag äter sallad utan köper alltid. Även ceasardressingen och Rrhode island dressingen  tror jag är super gott till både räk och kräftsallad.
Men här kommer lite olika recept på dressing och såser till en god sallad som du lätt kan slänga ihop hemma ! Alla ingredienser blandar du bara ihop och serverar kall på salladen!
Dessa är rekomenderade till just räk&kräftsallader

Ostdressing:
1 burk creme fraiche
60 g blåmögelost
1 tsk honung
Svartpeppar & salt
1 burk creme fraiche
60 g blåmögelost
1 tsk honung
Svartpeppar & salt
Olivsås
3 msk olivolja
2 msk citron, pressad
1 tsk flingsalt
1 krm svartpeppar, nymald
Dillsås
olivolja
en halv pressad citron
färsk dill,
salt och peppar
lite cremefreich
Yoghurt dressing:
1 dl mild naturell yoghurt
1 msk citronsaft, pressad
1 krm salt
lite klippt dill
peppar
Min egna favorithemmagjorda dressing till räk och kräftsallad
1 dl gräddfil
1 dl creme fraiche
1 msk saft från en citron
2 msk finhackad gräslök
1 charlottenlök, finhackad
en skvätt olivolja
1 tsk dijon senap
salt
Hemmagjord romsås
2 dl crème fraiche
0.5 dl majonnäs
0.5 tsk salt
2 msk röd stenbitsrom
Och här har ni en bild på dem köpta olika dressingarna som är för underbart goda! När jag gör min älskade ceasarsallad är det ALLTID Erik Lallerstedts ceasardressing som jag använder.
Hoppas att ni fick er lite tips och råd!!
KRAMAR FRÅN CARRO


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback