nyttigare variation av paj

till kvällsmat blev det en ost- och grönsakspaj från matkassen, rikitigt mumsig var den tyckte jag, även lite nyttigare än vanlig pajdeg. så här har ni receptet! ps, om man vill får man ju jätte gärna lägga på andra gosaker på som tex feta ost (jag tror det hade varit ännu godare med fetaost med)
kram clara

 

INGREDIENSER

1/2 aubergine

3 msk sesamfrön

3/4 bit grana padanoost (en typ av parmesan ost, funkar nog med valfi också)

1/2 gul paprika
2/3 purjulök (den vita delen)
4 ägg
1 dl creme fraiche
1 ask/250g körsbärstomater
4msk olivolja
100g smör
3dl dinkelmjöl/fullkornsmjöl


GÖR SÅ HÄR

1. sätt ugnen på 250 grader
2. skär 1/2 aubergine i 1cm stora tärningar. lägg i en ugnsform (20x20cm) och blanda med 2 msk olivolja, 3 krm salt och 1/2 krm svart peppar. stek i mitten av ugnen, ca 10 min (medans du gör steg 3, pajdegen)
3. Pajdeg: Hacka ihop 3dl dinkelmjöl/fullkornsmjöl, 1/2 tsk salt, 3 msk sesamfrön och 100g smör i en bunke. tillsätt 2 msk vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. tryck ut degen i en pajform (ca 26cm i diameter) och nagga botten med en gaffel.
4. Ta ut auberginen ur ugnen, sänk värmen till 225 grader och förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 10 min.
Ta ut ''skalet''.
5. under tiden som skalet gräddas, grovriv 3/4 parmesanost, finstrimla 1/2 gul paprika. skölj och finstrimla 2/3 av purjolöken (den vita delen)
6. blanda 4 ägg, 1 dl creme fraiche, den rivna osten, 1/2 tsk salt och 1 krm svartpeppar i en bunke. häll äggstanningen i pajskalet och lägg i auberginen, paprikan, purjulöken och 1 ask körsbärstomater i pajen.
Grädda mitt i ugen i ca 25 min


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback