Saffrans&pepparkaksscones!

Eftersom Clara åt scones igår så blev jag riktigt sugen på det.. och tänkte ge er en lite reminder.. kommer ni ihåg när jag la upp mina saffrans scones och pepparkakasscones? Om inte , så lägger jag in dem igen! Och dom är riktigt goda vill jag lova. Nästan så man inte kan sluta äta dem. Men den vanliga varianten är också god... detta receptet har jag mixat ihop själv, och jag älskar att testa nya grejer. Nästa gång jag ska baka scones, så ska jag hacka ner massa nötter bara för jag älskar nötter!Men då blir det nog utan saffran & pepparkakas smak! Men här kommer dem! Det är mitt grundrecept, bara att jag antingen slängt i pepparkaks kryddor, eller saffran!
Let´s start with the gingerscones!! Hehe

Du behöver:
4 dl grahamsmjöl
1 dl rågmjöl
70 g margarin
2,5 dl vatten
2 tsk bakpulver
2 krm salt
2,5 msk linfrön
4 dl rostade pumpakärnor
En hel påse Pepparkakskryddor ( en påse med färdig pepparkakskryddor )
Så här gör du !
Sätt ugnen på 225 grader.Blanda Grahmsmjölet, rågmjölet, bakpulvret,saltet, linfröna ,pumpakärnorna och pepparkakskryddorna i en bunke. ( Alla de torra ingredienserna först ) . Tärna sedan upp smöret i bitar och lägg ner, och häll sedan i vattnet! Nu är det dags att ta fram händerna :), ner i bunken och gegga ihop allt till en deg. Se till så att smöret är utdegat och inte ligger i klumpar. Fördela degen i 2 delar och platta ut på en plåt som 2 runda cirklar. Gör ett kors i båda och gör lite små hål med en gaffel. Om du vill kan du lägga på lite mer pumpakärnor som jag brukar! In i ugnen ca 14 minuter. Ta ut dem och låt dem svalna , och nu har du dina pepparkaksscones klara! MUMS :D Jätte gott med ost , gurka, julkorv, och något varmt o dircka till. Hoppas ni gillar dom! ;)
Du behöver:
4 dl grahamsmjöl
1 dl rågmjöl
60 g margarin
2,5 dl vatten
2 tsk bakpulver
2 krm salt
2,5 msk linfrön
4 dl rostade pumpakärnor
En hel påse Pepparkakskryddor ( en påse med färdig pepparkakskryddor )
Så här gör du !
Sätt ugnen på 225 grader.Blanda Grahmsmjölet, rågmjölet, bakpulvret,saltet, linfröna ,pumpakärnorna och pepparkakskryddorna i en bunke. ( Alla de torra ingredienserna först ) . Tärna sedan upp smöret i bitar och lägg ner, och häll sedan i vattnet! Nu är det dags att ta fram händerna :), ner i bunken och gegga ihop allt till en deg. Se till så att smöret är utdegat och inte ligger i klumpar. Fördela degen i 2 delar och platta ut på en plåt som 2 runda cirklar. Gör ett kors i båda och gör lite små hål med en gaffel. Om du vill kan du lägga på lite mer pumpakärnor som jag brukar! In i ugnen ca 14 minuter. Ta ut dem och låt dem svalna , och nu har du dina pepparkaksscones klara! :D

Och här kommer saffranssconsen!

Du behöver:

 

4 dl grahamsmjöl

 

1 dl rågmjöl

 

4 dl pumpafrön

2,5 msk linfrön

2 tsk bakpulver

2 krm salt

2 dl vatten

60 g margarin

saffran! 1 g saffran ( alltså 2 påsar med 0,5 g )

Gör så här:

Sätt ungen på 225 grader och ställ  fram en plåt.

 

Blanda ihop grahamsmjölet, rågmjölet,pumpafröna, linfröna, bakpulvret och saltet i en bunke.

Om man bakar med saffran, måste saffranet först blandas ut med något lösligt, alltså vattnet i detta fallet, och det ska helst vara varmt. Så värm 2 dl vatten och häll i tex ett glas. Häll i båda påsarna med saffrat i glaset och blanda. Låt det stå i någon minut medans du tärnar i smöret i bunken med dem andra ingredienserna. Till sist häller du i vatten och saffransblandningen i bunken och blandar noga med händerna, det är lite varmt i början men försvinner fort. ( Det ska vara lite kladdigt! ) När du fått ihop allting till en deg, delar du upp degen i 2 delar och rundar till varje del som en rund kaka, beroende på hur du vill ha den! Skär ett kors i mitten och ta en gaffeloch gör lite hål i dem.

 

 

 


Kommentarer
Amanda

Är det som kakor alltså något sött(fika) eller ska man ha typ ost på dom och äta dom till frukost?



2012-02-10 @ 12:51:21
Anna

Hihi tack! :D



Blogg: http://annatennis.blogg.se/
2012-02-10 @ 13:43:22




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback