Bakat Kärleksmums till mina föräldrar!

Söndagar är till för att bara sega och ta det lugnt, och att baka idag kändes som ett måste , när jag är rastlös älskar jag att baka och göra saker och just Idag blev mina föräldrar sugna på något smaskigt och snäll som jag är tog jag tag i det och planerade vad jag skulle baka till dom! =) Och det blev ett lätt val, det fick bli Kärleksmums eftersom det är så grymt gott, och som tur var älskade dom dem som bara den! Det är kul när dom uppskattar det jag gör haha, ibland blir det ju bara pankaka av alltihopa, men idag blev dom riktigt glada för hur bra dem blev! Här kommer bilder på resultatet och såklart receptet ! kram Från Carro

Ingredienser:
150 g smör
eller  margarin
2 st ägg
3 dl strösocker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
1.5 dl mjölk
4.5 dl vetemjöl
Ingredienser:
150 g margarin
2 st ägg
3 dl strösocker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
1.5 dl mjölk
4.5 dl vetemjöl
Glasyr:
50 g margarin
3 msk starkt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 dl floursocker
Garnering:
Kokosflingor , ( Jag hade inga hemma så fick bli lite fint strösel av hjärtan och lite annat sött! )
Do like this!
1. Sätt på ugnen på 225°C. Ta fram en ugnsform, ca 40 x 32 cm med minst 3 cm hög kant som du antingen smörjt med matfett och bröat med ströbröd eller kokosflingor eller också klätt hela formen med bakplåtspapper.
2. Smält margarinet och låt svalna.
3. Knäck äggen och tillsätt socker i en bunke.
4. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.
5. Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och kakao.
6. Vispa snabbt ihop med elvisp.
7. Tillsätt sedan mjölk, vetemjöl och det smälta smöret.
8. Vispa försiktigt snabbt ihop till en jämn smet med elvisp på lägsta hastighet.
9. Häll och bred ut smeten i formen.
10. Grädda i nedre delen av ugnen i 225°C i 10-15 minuter. Gör under tiden glasyren.
11. Låt kakan svalna under bakhandduk tills glasyren är klar.
12. Nu börjar du med glasyren! Smält smör eller margarin i en kastrull. Ta bort kastrullen från plattan.
13. Tillsätt kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker.
14. Vispa till en jämn smet i kastrullen, med tex en visp eller sked.
15. Bred glasyren över kakan medan glasyren fortfarande är varm.
16. Strö över kokosflingor ( eller något annat som du vill toppa med ) . Låt glasyren stelna.
17. Skär kakan i fyrkantiga bitar när glasyren stelnat. Klart!
Visst blev dem fina?!


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback