Tyledals 2 supergoda GI bröd

Har ju lagt ut 2 olika super goda och nyttiga GI bröd här på bloggen under den tiden jag och min kompanjor hehe Clara startade bloggen. Och nu tänkte jag friska upp ert minne med recepten på båda bröden, det senaste brödet är det som min mamma bakade, det var en mörkare version och gud vad gott det var.. Ni MÅSTE testa dessa bröden!! Kram Carro
Bröd 1
Ingredienser
3 dl dinkel fullkornsmjöl
3 dl rågmjöl, (alt 1½ dl rågmjöl och 1½ dl proteinmjöl)
½ dl linfrö
½ dl solrosfrön
½ dl pumpafrön
2 dl blandade nötter, mandel, valnötter, cashew, paranötter
1 tsk salt
6 dl yoghurt, naturell
1½ tsk bikarbonat
Gör så här
Ugn 175°
Smörj en avlång form, bröa med sesamfrö.
Rör ihop alla ingredienser i en skål. Lägg över i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40-45 minuter
Ingredienser
3 dl dinkel fullkornsmjöl
3 dl rågmjöl
½ dl linfrö
½ dl solrosfrön
½ dl pumpafrön
2 dl blandade nötter valnötter &cashew nötter använde jag, och det är det godaste! Hacka dem om du inte vill ha så stora bitar.
1 tsk salt
6 dl yoghurt, naturell
1½ tsk bikarbonat
Gör så här
Ugn 175°
Smörj en avlång form, bröa med sesamfrö.
Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 40-45 minuter
Rör ihop alla ingredienser i en skål. Lägg över i formen.
Detta brödet är ett av dem godaste jag ätit, tack o lov för att jag testade det!! Så mycket godare än köpt bröd och eftersom jag älskar nötter så är det perfekt , och mina vänner och familj älskar också det. Testa testa!



Bröd 2.


Du behöver till 2 bröd
2 stycken 1,5 liters brödformar för att få plats med all degen.
5 dl vetemjöl
2dl grahamsmjöl
3dl rågsikt
2,5 dl rågkross
1 dl vetekli
0,5 vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1 liter lättfil
2 dl mörksirap
1 dl hackade cashewnötter och valnötter
Så här gör du :Blanda alltihop förutom filen och sirapen. När du blandat väl så tillsätter du filen och sirapen. Smöra brödformerna och lägg i degen i dem 2 formerna.Sätt ugnen på 175 grader och grädda i 100 minuter! Alltså 1 h och 40 minuter.
Detta brödet var också super gott och lite mörkare eftersom det är mörk sirap i det, men jag gillar båda lika mycket, och i fortsättningen kommer vi baka mycket sådant bröd här hemma, både sjukt gott och nyttigt! Som sagt, testa detta. Ni kommer INTE bli besvikna.

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback