fiskgryta med ris

åt en jättegod fiskgryta idag, till de hade vi ris, men kan även vara gott att ha matvete eller vad man nu tycker om! men här kommer receptet! :) kram clara
DU BEHÖVER - 4 pers

ris/gryn
½ msk vitvinsvinäger
1 vitlöksklyfta
ca 450g laxfile
ca 170g räkor (går ävenbra men räkor i burk)
2/3 purjulök
1 morot
1 burk cocktailtomater
1 dl creme fraiche
½ msk buljongpulver (½ tärning)
1 msk curry
250g broccoli



GÖR SÅ HÄR

1. koka ris/gryn
2. skär laxen i 2 cm stora tärningar och lägg i en bunke, häll av spaden från burken med räkorna, eller skala dom.
3. koka upp 1½ liter vatten med 1 tsk salt i en kastrull (till broccolin)
4. skölj och strimla purjulöken, skala och skär moroten i 5mm tunna ''slantar''. Hetta upp 1 msk olja i en gryta, pressa i vitlöksklyftan och tillsätt purjulöken. Fräs på medelvärme i ca 3 min.
5. tillsätt moroten, 1 burk cocktailtomater, 1 dl creme fraiche, 1½ dl vatten, ½msk buljongpulver, ½ vitvinsvinäger, 1 tsk curry och krydda med salt och peppar efter eget tycke! Låt puttra i 3 min.
6. Skär broccolin, och koka i 3 min.
7. Lägg i laxen i grytan och koka på svag värme i ca 4 min, tillsätt räkorna och låt allt bli varmt, ca 2 min.
inte den rättvisaste bilden, ser inte så jättegott ut men de var det! :)

Kommentarer
Julia - Matblogg

Grytor är så gott. Är helt inne på det nu, finnas massor jag vill testa och göra igen! :). Ibalnd hinner man knappt med allt vad man vill äta haha!



Blogg: http://ibland.nu/
2012-03-17 @ 20:50:58




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback