Smaken av hemmagjort bröd..

Jag är galen i hemmagjortbröd .. sen vi har börjat baka en del bröd här hemma så kan jag tycka att det är såå mycket godare än köpt bröd. Visst kan köpt bröd sitta fint ibland.. men jag har fasnat vid bakat, där man har valmöjligheten att lägga i lite allt möjligt. Jag hittade ett recept som fall mig i smaken direkt.Men jag har faktiskt aldrig testat att baka ett bröd med just morot i , så det ska jag absolut göra men eftersom detta receptet såg ganska spännande ut så  delar jag med mig av det här :
( det är även gjort på lite kesella.)


MOROT & VALNÖTSBRÖD
Ugn:
175 grader
Ingredienser:
1 stor finriven morot
1 dl grovt hackade valnötter
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl rågkkross
2 dl havregryn
1 dl rågflingor
4 dl rågmjöl
1 dl kruskakli
1/2 burk kesella
ca 4 dl vatten
Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt kesella och vattnet och rör ihop till en jämn, kladdig deg. Stjälp upp degen i en bakplåtspappersklädd brödform. Grädda ca 60-70 minuter. Låt gärna svalna helt innan du skär upp brödet eftersom det annars faller sönder väldigt lätt.
MOROT & VALNÖTSBRÖD
Ugn:
175 grader
Ingredienser:
1 stor finriven morot
1 dl grovt hackade valnötter
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl rågkkross
2 dl havregryn
1 dl rågflingor
4 dl rågmjöl
1 dl kruskakli
1/2 burk kesella
ca 4 dl vatten
Gör så här
Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt kesella och vattnet och rör ihop till en jämn, kladdig deg. Stjälp upp degen i en bakplåtspappersklädd brödform. Grädda ca 60-70 minuter. Låt gärna svalna helt innan du skär upp brödet eftersom det annars faller sönder väldigt lätt.


Kommentarer
ellen

ååååh vilken rolig blogg ni har, verkligen!! jag börjar följa er på bloglovin' på direkten :-D kram!



Blogg: http://ellenkiara.blogspot.com
2012-03-23 @ 09:30:51




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback