Varmrökt lax med smarrig sås!

Shosan hejsan! När man ska ha folk över så kan det vara galet svårt att veta vad man ska bjuda på, man vill ju såklart att alla ska tycka om det! Ett tips är den underbara l lyxiga laxen som jag faktiskt tror hela svenska befolkningen gillar!,. ni vet den rosa laxen med nypotatis, en vit smarrig sås och massa sallad som man äter på sommaren? Men bara för att det är vinter så betyder det inte att det utesluts! Så här kommer ett gott recept. Jag vet att vi alltid hade det på min födelsedag innan, och gud vad gott det är!
Ingredienser
1 varmrökt lax (à ca 1 kg)
1 citron
2 dillkvistar
Ingredienser
1 varmrökt lax (à ca 1 kg)
1 citron
2 dillkvistar
Sås
2 äggulor
2 msk fransk senap
1 kruka basilika
1 kruka timjan
1 kvist rosmarin
1 vitlöksklyfta
1/2 tsk salt
1 krm peppar
3 dl olja
( en godare variant på såsen kommer när mamma letat upp sitt recept på den såsen vi brukar ha hemma! denna tog jag från icas hemsida men den heter Örtagårdssås!)
Gör så hä
Sätt ugnen på 150°C.
Lägg laxen på ett stort ark aluminiumfolie.
Skölj citronen noga i ljummet vatten och skär den i skivor. Lägg citronskivor och dillkvistar i fiskens buk och vik om folien. Värm laxen på ett serveringsfat mitt i ugnen ca 15 min.
Sås: Lägg äggulor, senap, örter, salt och peppar i en matberedare eller i en skål. Mixa slätt i matberedaren eller med mixerstav. Tillsätt oljan, först droppvis och sedan i en fin stråle tills såsen är tjock och pösig.
Servera laxen med örtagårdssåsen, kokt färskpotatis och en blandad sallad.
Tips
Värm den varmrökta laxen inlindad i aluminiumfolie ca 15 min i 150º C. Servera med örtkryddad créme fraiche (finns att köpa färdig) och citronklyftor.


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback