Älskade paella

Hej bloggisen! När vi var i Spanien förra året så bestämmde jag mig verkligen för att testa Paella för det är deras nationall rätt,men gjorde jag det? Nej! Det blev aldrig så , även fast man gick förbi resturanger hela tiden där man såg att paella serverades och det såg ju såååå gott ut ,både med kyckling eller räkor. Jag är ju en skaldjursmänniska så jag älskar allt med räkor och sådant o göra. Så när vi kom hem bad jag mamma försöka hitta ett gott recept och det gjorde hon, oo herregud vad gott det är !! Det ska ätas i sommar när vi sätter våra fötter i Spanien igen, här kommer ett gott recept! Ni måste verkligen testa! Kram Carro!


Ingredienser 6 personer
1 st kyckling
2 st chorizo
1 dl olivolja
1 gul lök
1 st grön paprika
1 st röd paprika
3 st späda kronärtskockor
4 vitlöksklyftor
3 dl okokt ebroris
2 dl vitt vin
0,5 dl pressad citron
färsk timjan
lagerblad
salt och peppar
500 g blåmusslor
2 dl frysta ärter
2 pkt saffran
200 g räkor med skal
  • 1 st kyckling
  • 2 st chorizo
  • 1 dl olivolja
  • 1 gul lök
  • 1 st grön paprika
  • 1 st röd paprika
  • 3 st späda kronärtskockor
  • 4 vitlöksklyftor
  • 3 dl okokt ebroris
  • 2 dl vitt vin
  • 0,5 dl pressad citron
  • färsk timjan
  • lagerblad
  • salt och peppar
  • 500 g blåmusslor ( kan tas väck om man vill )
  • 2 dl frysta ärter
  • 2 pkt saffran
  • 400 g räkor med skal ( du kan ta mer  om du tar bort musslorna )

Tillagning

  1. Skär kycklingen i halvstora bitar. Bryn kycklingbitarna i olivolja i en rymlig gryta tills de fått fin färg.
  2. Skala och hacka löken. Tillsätt löken i grytan och pressa över vitlöken, fräs i ytterligare ca 2 minuter.
  3. Tillsätt ris, vitt vin, vatten för 3 dl ris och citronsaft. Krydda med saffran, färsk timjan och lagerbladen. Smaka av med salt och peppar. Låt koka i ungefär 5 minuter under lock.
  4. Skär chorizon i stora bitar. Kärna ur och hacka paprikorna grovt. Halvera kronärtskockorna på längden. Tillsätt paprika, kronärtskockor, chorizo och musslor.
  5. Koka ytterligare ca 15 minuter. Tillsätt ärtorna och saffran, rör om och koka färdigt på svag värme under lock i 3-4 minuter.
  6. Skala under tiden räkorna och fördela ut dem på paellan vid servering.
  7. Jag och mamma la även i feta ost bitar och lite annat smått och gott. Hur gott som helst, en rätt ni måste testa!

Kommentarer
Ellen

Hejsan!

Jag är en ny läsare och gillat verkligen eran blogg och tips! Har testat knäckebrödet och det är verkligen super gott! Ska se till att jag testa så många recept som möjligt!

Nu till frågorna.. Jag är väldigt missnöjd med min kropp och ska helt enkelt träna aslet av mig, eller iallafall försöka :)

Men jag innan har läst din blogg carro och då skrev du mycket om träning. Så undrade om ni båda kunde ge mig några tips på hur man ska träna för att se mest resultat? Och även om ni hat några bra mellanmåls tips och snacks man kan äta ist för godis , kakor och sånt! Sen äter jag väldigt mke keso , så har ni något smaskigt recept med keso så får ni gärna tipsa mig :)

Oj så långt det blev nu :p fortsätt med denna underbara matblogg:D !! Kram från Ellen



2012-01-18 @ 19:23:19




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback