Har ni ätit årets första semla?!

Överallt ser man bilder på semlor, hit och dit! Ingen av oss har ätit vår första semla för detta året men det ska göras! Semlor är något av det bästa jag vet.. det är så GALET gott! Och jag planerar att baka det till helgen, nog för att jag gillar det själv men min familj ÄLSKAR semlor . Så att göra hemma är både roligt och uppskattat ! Och om det blir av så ska jag försöka piffa till dem, en av mina favorit bloggar hade gjort rosa grädde med vaniljknappar i och bytt ut mandelmassan mot vaniljkräm.. Himelriket ju!Föresten, är det någon av er som vet något lite nyttigare recept av semlor? Dela gärna med er ! Kram från Carro
Har ni ätit någon semla detta året? Gillar ni semlor?



Bilder från Kryddburken!

Kommentarer
Mallanbrallan

Mandelmassan:

100g sötmandel - gärna skalade

1dl minimjölk

2msk sirap

1dl sötningsmedel



Finhacka mandeln i så små bitar som möjligt och

häll i en kastrull tillsammans med minimjölken.

koka upp och låt puttra några minuter

Häll i sötningsmedlet och sirapen och mixa.

Låt svalna.



Grädden:

Milda Visp 20%

2tsk vaniljsocker (frivilligt)

Vispa så att du kan vända bunken uppåned utan att grädden åker ut.



Bullen:

25g flytande margarin

1 1/4dl minimjölk

12,5g jäst (den blåa)

½dl kvarg/lättkesella

1tskmalen kardemumma

½dl sötningsmedel

4-5dl grovt rågmjöl



Smält margarinet och häll i mjölken,

värm tills det är fingervarmt.

I med jästen och rör om.

Släng i kvargen, kardemunnan och sötningsmedlet - blanda.

Blanda i mjölet lite för sig tills degen blir fast men

fortfarande är lite kladdig.



Låt jäsa under handduk i 30 min.



Sätt ugnen på 250 grader.



Baka ut och gör bullarna i lagom storlek (jag fick 7 bullar)



Låt jäsa under handduk i 20 min.



Pensla bullarna med vispat ägg och stoppa in i

ugnen i 5-6 min.



Ta ut och låt svalna lite.



Dela bullarna där du vill, gröp ur underdelen och fyll ut

med mandelmassan och lägg sedan på en klick grädde elr kesellalätt vispad med hallon- MUMS

På med locket och lite floursocker/kakao/kanel

ÄÄÄT! haha ;)



2012-01-24 @ 22:34:03
Julia

Jag hatar semlor .. gillar varken mandelmassa eller grädde



2012-01-25 @ 13:48:31
clara och carro SVAR!

Svar Malin: Tusen tack detta ska testas så fort som möjligt! :D Kramar på dig!



Blogg: http://ccfoodfunnies.blogg.se/
2012-01-26 @ 09:04:34
Filip Jönne

Till Julia..



Semlor är faktiskt bra.. En om dagen är bra fär magen!! :))



Puss och kram på dig Julia fast du inte gilla semlor :D <33



2012-01-26 @ 23:46:59




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback