Blåbärssmulpaj med havre!

Om jag fick välja några sötsaker inom bakvärlden som jag verkligen gillar mest så är det nog någon slags bärpaj, eller semlor! Så jag tänkte visa er ett recept från baktogig.blogg.se , nämligen en blåbärspaj gjord på havre. Och hennes bild på denna paj var helt galet lockande vill jag säga!
Till 1 paj:
1½ dl strösocker
1½ dl vetemjöl
1 dl havregryn
ca 100 gram smör, kallt
1 pkt frysta blåbär ~225gram
1. Blanda strösocker, vetemjöl och havregryn. Smörj en ungsfast pajform och häll sedan ner blåbären. Strö över havregrynsblandningen.
2. Hyvla över kallt smör med en osthyvel så det täcker pajen. Grädda mitt i ugnen, 175grader, i ca 30min. Pajen ska vara gyllenbrun när den tas ut.
Hemmagjord vaniljvisp:
2 st ekologiska äggulor
2 tsk vaniljsocker
½ dl strösocker
3 dl vispgrädde
Till 1 paj:
1½ dl strösocker
1½ dl vetemjöl
1 dl havregryn
ca 100 gram smör, kallt
1 pkt frysta blåbär ~225gram

1. Blanda strösocker, vetemjöl och havregryn. Smörj en ungsfast pajform och häll sedan ner blåbären. Strö över havregrynsblandningen.
2. Hyvla över kallt smör med en osthyvel så det täcker pajen. Grädda mitt i ugnen, 175grader, i ca 30min. Pajen ska vara gyllenbrun när den tas ut.

Till detta har du vaniljvisp!


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback