Krispig nötpaj

Ingredienser

2 dl vetemjöl
1 msk strösocker
100 g smör

Fyllning:
200 g hasselnötter eller blandade nötter ( virekomenderar cashewnötter för vi älskar det )
1 dl strösocker
50 g smör
1 msk kakao
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk
1 msk sirap
Gör så här
Sätt ugnen på 225°.
Skär smöret i tunna skivor. Arbeta ihop smör, mjöl och socker till en deg för hand eller i matberedare. Tryck ut den i en pajform ca 24 cm i diameter eller i en rektangulär form, 15x25 cm. Låt stå i kyl minst 30 minuter.
Rosta nötterna i en långpanna mitt i ugnen. Passa noga. Låt svalna något. Gnugga dem i händerna så skalet lossnar. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 minuter.
Lägg socker, smör, kakao, mjöl, mjölk och sirap i en kastrull. Värm under omrörning tills det börjar sjuda. Rör ner nötterna. Häll nötfyllningen i pajskalet och grädda ytterligare 8-10 minuter. Låt pajen svalna.
Gör så här
Sätt ugnen på 225°.

Skär smöret i tunna skivor. Arbeta ihop smör, mjöl och socker till en deg för hand eller i matberedare. Tryck ut den i en pajform ca 24 cm i diameter eller i en rektangulär form, 15x25 cm. Låt stå i kyl minst 30 minuter.

Rosta nötterna i en långpanna mitt i ugnen. Passa noga. Låt svalna något. Gnugga dem i händerna så skalet lossnar. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 minuter.

Lägg socker, smör, kakao, mjöl, mjölk och sirap i en kastrull. Värm under omrörning tills det börjar sjuda. Rör ner nötterna. Häll nötfyllningen i pajskalet och grädda ytterligare 8-10 minuter. Låt pajen svalna.
Bild från matklubben.
Hugs from Clara och Carro!

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback