GI PIZZA A LA TYLEDAL

Godkväll allihopa! Nu har jag min syster och mamma stått i köket en evighet känns det som, och visst var det värt det! För pizzan blev hur underbar som helst och då menar jag underbar! Så sjukt mycket godare än en köpt sliskig pizza! Går inte att gämföra :)Så nästa gång vi är sugna på pizza i denna familj så är det bara att ta fram bagar sakerna.. och eftersom vi gjorde så mycket har vi över massa tills imorgon! Vilken tur va?

Vi gjorde en dubbel sats av allting, så vi gjorde 2 stora pizzor.  En fyrkantig plåt som jag och min syster delade på, och våra föräldrar delade på den andra. Jag kan aldrig bestämma mig så jag delade upp min halva på 2, och gjorde en med banan/curry smak och den andra med salami, vitlök , peppar, feta ost  och lite annat! =) Här är receptet på en pizza för 4 personer.. om du vill göra som vi och göra dubbelt så du får 2 stora fyrkantiga pizzor så tar du bara dubbelt av alla ingredienserna! Denna pizzan är en GI variant och därför en nyttigare variant på allting :) Fyllningen och vad du vill ha på är helt upp till dig! Men så här gjorde vi :

GI Tomatsås
1 st förpackning krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 krm malen svartpeppar
salt och malen vitpeppar
1 st vitlöksklyfta
1 st förpackning krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 krm malen svartpeppar
salt och malen vitpeppar
1 st vitlöksklyfta
GI Deg:
3 dl vatten
0.5 pkt jäst
2 tsk salt
3 dl siktat dinkelmjöl
3 dl fullkornsmjöl av dinkel
2 krm torkad oregano eller basilika
Fyllning på min pizza
Ena halvan :
Salami korv, små runda
Feta ost
Pizza krydda
Peppar
Soltorkade tomater
En pressad vitlök
Strimlad ost (såklart)
Och när pizzan var klar la jag på kall rucolasallad, och några halvor småtomater.
Min andra halva:
Curry
Massa Banan
Svartpeppar
Lite skinka
Strimlad ost
Och även här la jag på kall rucolasallad när den var klar.

Tips på annat som du kan ha på din pizza:
Kyckling
Fläskfile
Shampinjoner
Parmaskinka
Nötter
Paprika
Skaldjur
Mozzarella
Get ost
Basilika
Lök
Bearnesiesås
Annanas



Gör så här!
1. Gör degen: Blanda samman mjöl och salt.
2. Måtta upp hälften av det ljumma vattnet i en bunke och smula i jästen. Rör om tills jästen har löst sig och tillsätt därefter resten av vattnet.
3. Blanda ner mjölet, lite i taget.
4. Arbeta kraftigt och länge, 5 minuter i maskin eller 10 för hand, till en slät och ganska lös deg.
5. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Låt jäsa i 30 minuter.
6. Värm ugnen till 250-275°.
7. Laga tomatsåsen genom att hälla tomatkrosset i en kastrull och koka upp. Krydda den med tomatpuré, salt och svartpeppar.
8. Låt tomatsåsen sjuda på svag värme i cirka 20 minuter. Pressa då ner vitlöken och rör om.
9. Knåda ut degen  på en bakplåt och bre på tomatsåsen och strö på osten och sedan är det bara att fylla den med allting du vill ha!
10.Grädda i mitten av ugnen i 7-10 minuter. Pizzan ska börja "bubbla" och få vacker färg.Klart! Strö över rucola sallad och torkade oregano kryddo om du vill ha det.

Till min pizza hade jag en fräsch kall sallad med feta ost, tomater, ruccolasallad och lite rödlök, och brevid det lite ketchup och så toppade jag såklart med peppar och kryddor !! Detta är en pizza ni absolut måste testa ! Något av det godaste jag har ätit på länge :)

Haha alla vill ha olika smaker! Då ser det ut så här!


Här har ni resultatet på mina 2 pizza smaker, den med feta ost , soltorkade tomater, peppar, salami , basilika och färsk ruccola blev helt klart den godaste av mina! Mumsigt värre :)

Kramar Carro!


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback