Carros juliga och nyttiga Saffransscones!

Nu när det börjar närma sig julen så dyker det upp olika produkter hit och dit med både saffrans och pepparkakssmak! Och jag älskar verkligen båda sorterna av dessa kryddorna och brukar testa lite allt möjligt ! Jag har både testat saffransscones och pepparkaks scones men nu ikväll gjorde jag mina underbara saffranscones så tänkte bjuda på det reccepet! Ni MÅSTE testa! Det är som att äta lussebullsbröd fast ja, inte den sockriga versionen. Jag gör inte mina scones på det vanliga receptet utan har ett med lite frön och annat i, men det är jätte gott!
Ni behöver :
4 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
1- 4 dl pumpafrön ( man kan ha mindre beroende på hur mycket man vill ha, men jag brukar ha mycket ca 4 dl! )
2 msk linfrön
2 tsk bakpulver
2 krm salt
2 dl vatten
60 g margarin
smaksats som denna gången blir saffran! :  1 g saffran ( alltså 2 påsar med 0,5 g )


Gör så här
Sätt ungen på 225 grader och ställ  fram en plåt.
Blanda ihop grahamsmjölet, vetemjölet,pumpafröna, linfröna, bakpulvret och saltet i en bunke.
Om man bakar med saffran, måste saffranet först blandas ut med något lösligt, alltså vattnet i detta fallet, och det ska helst vara varmt. Så värm 2 dl vatten och häll i tex ett glas. Häll i båda påsarna med saffrat i glaset och blanda. Låt det stå i någon minut medans du tärnar i smöret i bunken med dem andra ingredienserna. Till sist häller du i vatten och saffransblandningen i bunken och blandar noga med händerna, det är lite varmt i början men försvinner fort. ( Det ska vara lite kladdigt! ) När du fått ihop allting till en deg, delar du upp degen i 2 delar och rundar till varje del som en rund kaka, beroende på hur du vill ha den! Skär ett kors i mitten och ta en gaffeloch gör lite hål i dem.

Så här ser dem ut innan dem åker in i ugnen! Gula och fina

Ställ in i ugnen och grädda 10-20 minuter beroende på hur mjuka och kladdiga du vill ha dem. Jag föredrar ca 14 minuter, då är dem varma och lite lite kladdiga i mitten när dem är klara!
Låt dem svalna i några minuter och sen är det bara att äta och njuta!
Tips: Jätte gott att ha ost och gurka på, eller så kör man på den vanliga scones traditionen : Ost och någon sylt eller marmelad. Jag brukar ha allt möjligt! Och nu vid jultid, varför inte en kopp pepparkaks te till det ? ;)
MUMS!

Klara!



Kommentarer
Tess

Åh gud så smaskigt! Till julfrukosten kanske :)



Blogg: http://theresiast.blogg.se/
2011-12-16 @ 22:25:55




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback