JULLOV FIRAR VI MED PEPPARKAKS KLADDKAKA!

Idag är det en bra dag! Fick g på matte provet, och det är jullov och nu har jag vart duktig och städat hela huset och har även bakat en pepparkakskladdkaka till mina föräldrar, så nu blir dem glada när dem kommer hem hehe :)
Jag improviserade lite, tog ett vanligt recept på kladdkaka och tillsatte lite olika kryddor.
Du behöver :
2 ägg
2,5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vanilj socker
140 g smör
1/2 tsk salt
2,5 dl vetemjöl
Jag smaksatte med:
en halv påse pepparkakskryddor ( finns o köpa färdigt!!)
2 smulade pepparkakor ( påhitit hehe )
lite kardemumma krydda
lite ingefära kryddor
och lite nejlikorkrydda!
Men man kan ta en hel påse pepparkakskryddor och inte något av det andra! Kan nog bli lite godare. Det ska jag göra nästa gång, den blev  inte lika rining som en vanlig kladdkaka när jag blandade ner alla andra kryddor! Så jag skulle rekomendera att bara ta en hel påse pepparkakskryddor !! :)))

Gör så här!
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en kastrull
Vispa ägg och socker poröst i en annan bunke.
Tillsätt det smälta smöret i bunken och häll sedan i kakao, vaniljsockret,saltet och vetemjölet och vispa tills det blir en smet. Där har du en vanlig kladdkaks smet! Men nu smulade jag i 2 pepparkakor, tillsatte en halv påse pepparkakskryddor och hällde i lite andra ingredienser som ingår i en vanlig pepparkaka, alltså lite ingefära, kardemumma och nejlikorkrydor, jag har ingen aning om hur mycket man ska ha men jag improviserade lite och hällde i det! Och nu luktar det mumsig pepparkaka i hela huset, så har ju iallfall lyckats få dit pepparkakssmaken!
Sedan vispar du ihop allting.
Häller upp smeten i en form och grädda i ugnen ca 15 minuter!
Och låt den svalna!
smulad pepparkaka, pepparkakaskrydda,kardemumma,ingefära, nejlikorkrydda


Klart! Jag gjorde den lite finare med pepparkakor, vaniljsocker o lite annat.
Carro :D

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback