Saffrans snurror med vanilj fyllning!

För någon vecka sedan bakade jag och mamma saffransbullar och ville testa något annat än vanliga lussekatter, och det var något av det godaste jag har ätit!  Så tänkte dela med mig av det receptet !
Du behöver :
50 g jäst för söta degar
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
2 brev saffran
1½ dl socker
½ tsk salt
ca 15 dl vetemjöl
pärlsocker
Fyllning:
smör
socker
vaniljsocker
Pensling:
uppvispat ägg
Smula ner jästen i en degbunke (gärna i en assistent , en sån där automatisk). Smält smör tillsammans med saffran. Häll på mjölk och rör ner kesella. Låt det bli 37 grader. Rör ut jästen med lite av degspadet. Tillsätt sedan resten av degspadet, socker och salt. Starta assistenten och tillsätt lite vetemjöl i taget. Låt maskinen arbeta degen ordentligt. Det är bättre om degen är lite kladdig än för kompakt, så ha inte i för mycket mjöl! Låt sedan degen jäsa övertäckt i ca 45 min.  Dela degen i 2 delar. Arbeta varje degbit så den blir smidig. Kavla ut till en fyrkant. Bre på fyllning ( först smör, sedan socker och sist vaniljsockret, använd gärna en sil)  och vik degen dubbel. Skär ut remsor och tvinna de till knutar. Gör lika med den andra degbiten. Lägg bullarna på bakpappersklädd plåt och låt de jäsa övertäckta i ca 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg , häll över pärlsockret och grädda de i 225 grader ca 10 min.
50 g jäst för söta degar
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
2 brev saffran
1½ dl strösocker
½ tsk salt
ca 15 dl vetemjöl
Fyllning:
250 g smör
1½ dl florsocker
1 msk vaniljsocker
Pensling:
uppvispat ägg
smält smör
strösockerela med mig av receptet till er!

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback