Receptet på cheesecaken med lax!

Jag la ju aldrig ut recepet på laxtårtan som tjejerna fick som förrätt här hemma hos mig när dem var på middag så tänkte ge er det nu! Ni måste verkligen testat att göra detta eller be era föräldrar att göra det! Kan säga att det är något av dem godaste sakerna med lax som jag ätit.
Botten :
200 g mörk kavring
75 g smör eller maragarin
Fyllning:
5 blad gelentin
350 g rökt lax
1 sharlotten lök eller 1 liten gul lök
4 dl vispgrädde
400 g kesella
2 dl creme fraciche
2-4 msk pressad citron
salt och peppar
200 g löjrom eller stenbitsrom
Gör så här :
Finhaka kavrungen eller finfördela i mixer.
Smält matfettet och blanda ner det i brödsmulorna.
Häll blandning i en form med löstagbar kant och platta till det med handen till en btten. Låt stå i kylskåpet ca en kvart.
Låt gelationbladen ligga i kallt vatten ca 10 min.
Skär laxen i små bitar och skala och finhacka löken. Vispa grädden i en stor bunke , rör i kesella och creme fraiche. Rör i laxen och löken och löjromen.
Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Krama ur vattnet ur gelatimet. Smält det på svag värme och rör ner det i smeten. Häll fyllningen i formen och ställ tillbaka den i kylen för att stelna ca 3-4 timmar. Ta bort kanten på formen. Garnera med löjrom , dill, citron och gravad lax!!
Klart att servera!:D
Ni måste testa detta!!
KRAM CARRO!

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback