Super gott bröd gjort på kesella!

Här kommer ett gott recept på ett super nyttigt bröd gjort på kesella istället för tex yoghurt, från PT Fias blogg.! Ni önskade ju lite recept hit och dit om kesella så nu kommer det dyka upp lite med jämna mellanrum !

Du behöver:
4 dl krossade linfrön
2 msk fiberhusk (finns på glutenavdelningen i de flesta mataffärer)
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk brödkrydda (finns i färdigblandad påse, är annars en mix på fänkål/anis/kummin)
250 g kesella
20 hackade valnötter
6 ägg
1. Sätt ugnen på 175 g.
2. Blanda alla ingredienserna i ordningen som de står i. Blanda till en tjock smet och låt den gärna stå i 5 min.
3. Smöra/olja en form och häll i smeten.
4. Grädda sedan i ugnen i ca 70 min.
5. Ta ur brödet ur formen och låt det svalna. Skär i bitar och frys ev. in bitar av limpan!
Brödet består mycket av krossade linfrön, kom ihåg att linfrön är giftigt i för stora mängder, så även om brödet är gott så ät inte en massa skivor (men ett par fungerar alldeles utmärkt och är super för magen)!
4 dl krossade linfrön
2 msk fiberhusk (finns på glutenavdelningen i de flesta mataffärer)
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk brödkrydda
250 g kesella
20 hackade valnötter/cashewnötter ( jag föredrar cashewnötterna)
6 ägg
Gör så här :
1. Sätt ugnen på 175 g.
2. Blanda alla ingredienserna i ordningen som de står i. Blanda till en tjock smet och låt den gärna stå i 5 min.
3. Smöra/olja en form och häll i smeten.
4. Grädda sedan i ugnen i ca 70 min.
5. Ta ur brödet ur formen och låt det svalna. Skär i bitar och frys ev. in bitar av limpan!


Kommentarer
Anonym

"giftigheten" i linfrön ska tydligen reduceras rätt rejält när det är tillagat i tex bröd (vad jag har hört iaf)



2012-03-21 @ 15:14:02
Clara&Carros receptblogg SVAR

svar anonym : Jag förstår inte riktigt vad du menar, men linfrön sätter lätt igång ämnesomsättningen om det är det du menar. Men när jag gör bröd / scones eller knäckebröd har jag allitd med rejällt med linfrön.. jag får dock inte problem med magen eller något annat efteråt men det kanske inte var det du syftade på ? :) Kram Carro!



Blogg: http://ccfoodfunnies.blogg.se/
2012-03-21 @ 16:46:36
Anonym

haha, nej det är inte det jag syftar på. Ni skrev att linfrön är giftigt och att man därför inte ska äta för mycket av det. Vilket är helt sant. MEN om man tillagar det, vilket man gör när man bakar det så kan man äta mer än vad man kan om man äter dom "råa", efter som mycket/allt av cyanid:et (som är de giftiga ämnet i linfrön)försvinner vid upphettning. Man alltså äta mer av det i bröd utan att det blir giftigt. Hänger ni med?



2012-03-21 @ 18:02:14
Clara&Carros receptblogg SVAR

svar anoonym: Jag tror du läst lite fel hehe, vi har aldrig nämnt att linfrön är dåligt eller giftigt? =) Ojsan jag såg nua att det stog det i receptet, saken var att jag faktiskt inte hann läsa det innan jag lain receptet då jag kopierade det från en annan blogg! Nu hänger jag med vad du menar haha! :D Det är inte jag som skrivit det från början, utan jag koppade receptet utan att läsa hela =) Nu hänger jag absolut med haha! Ska ta väck det sista i receptet, eftersom jag själv inte tkr linfrön är det minsta giftit och jag äter det i mängder! Tack för duu hänger med haha ! kram



Blogg: http://ccfoodfunnies.blogg.se/
2012-03-21 @ 18:07:09
Anonym

För mycket linfrön är giftigt, vare sig du tycker det eller inte, tyvärr ;(



2012-03-21 @ 22:31:52
Clara&Carros receptblogg SVAR

svar anonym : Ja de är det säkert ! jag har inte en aning faktiskt!Synd faktiskt, för det är ju så gott :( kram!



Blogg: http://ccfoodfunnies.blogg.se/
2012-03-21 @ 23:36:43
Sanna

Tack och bock, det här receptet tar jag med mig :)



Blogg: http://engnuttasocker.blogg.se/
2012-03-22 @ 08:51:22




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback